Co na odporność

Co na odporność

W okresie jesienno-zimowym większość z nas stara się zadbać o swoją odporność. W dzisiejszych czasach, jest to szczególnie ważne. Każdy chce być odpornym. Jak o to zadbać? Jak wzmocnić nasz organizm? Musisz wiedzieć, że na swoją odporność pracujemy cały rok, a w zasadzie całe życie. Dzisiaj chcę pokazać Ci te dobre nawyki, które możesz zacząć wprowadzać od zaraz. Co na odporność? Zapraszam Cię do wpisu :).

Co na odporność – w skrócie

  1. Ogranicz stres, walcz z nim. 
  2. Wysypiaj się, regeneruj się.
  3. Ruszaj się. 
  4. Spraw, by waga była prawidłowa. 
  5. Jedz dużo warzyw i owoców.
  6. Zakochaj się w kiszonkach.

Co na odporność – kilka rad

Stres to nasz największy nieprzyjaciel. Współcześnie żyjemy szybko, bierzemy na siebie sporo obowiązków, a obecna sytuacja w kraju sprawia, że poziom stresu w naszym organizmie wciąż rośnie. Niestety naukowcy udowodnili, że stres, a przede wszystkim permanentny stres, źle wpływa na nasz układ odpornościowy, a kiedy już choroba nas dopadnie, znacznie trudniej jest organizmowi ją pokonać. 

Najważniejsze, to zmienić podejście. Tak, wiem łatwo się mówi, “Ale nikt za mnie do pracy nie pójdzie, kredytu nie spłaci, samochodu nie naprawi, nie ugotuje, nie posprząta i nie pomoże w domu z dziećmi. Nie mam czasu na godzinną jogę, czy pieniędzy na spa! “. Pomyśl inaczej. Zamiast wieczornego buszowania na telefonie, usiądź wygodnie w fotelu, który lubisz, weź pozytywną książkę, wypij ciepłą herbatę, zapal świeczkę i wycisz się. Do spa wcale nie musisz jechać i wydawać majątku. Możesz zawsze zafundować sobie domowe spa. Naturalną maseczkę na twarz czy włosy z łatwością przygotujesz sama ze składników, które masz pod ręką. Zamknij się w łazience, włącz relaksacyjną muzykę, poproś współlokatorów by Ci nie przeszkadzali i ciesz się chwilą dla siebie. Jeśli jesteś z tych osób, które zamiast wyciszać się, wolą się wyładować – ubierz się ciepło i idź pobiegać do lasu/parku, a po wszystkich zrób dobry stretching całego ciała w domowym zaciszu. 

Sen jest niezbędny do właściwej pracy organizmu. Niby oczywiste, a często o tym zapominamy, co na odporność źle wpływa. Według badań głęboki sen nie tylko regeneruje nasz organizm, ale także zmniejsza ryzyko infekcji wirusowej aż 3 krotnie (według innych badań nawet 5 krotnie! 

Jak zadbać o właściwy sen? Unikaj alkoholu, nikotyny i kofeiny (ostatnią kawę wypij 8h przed snem), postaraj się nie jeść ciężkostrawnych posiłków na kolację, przewietrz sypialnię, zadbaj o ruch w ciągu dnia, wieczorem ogranicz patrzenie na ekran telefonu/laptopa/telewizora, prowadź regularny tryb (wstawaj i kładź się spać o tej samej godzinie).

Ruch to zdrowie. W zasadzie nic więcej tutaj pisać nie trzeba, bo w tym zdaniu jest już wszystko. Jeśli jednak to Ci nie wystarcza, pozwól, że znów odniosę się do badań naukowych, które mówią, że nawet mała aktywność fizyczna podejmowana kilka razy w tygodniu, zmniejsza ryzyko infekcji do 50%! To co, chyba warto się ruszać? Jeżeli chcesz wzmocnić swoją odporność, a przy tym wypracować ładną sylwetkę, napisz do nas. Co na odporność ćwiczyć? Ułożymy Ci plan treningowy, który dopasujemy specjalnie dla Ciebie (możesz ćwiczyć w domu lub na siłowni) według Twoich potrzeb i ograniczeń w tym ograniczeń czasowych, o których często piszą nam podopieczni 🙂

Tłuszczyk na zimę to zły pomysł! Pół żartem, pół serio – nie jesteś niedźwiadkiem i nie zapadasz w sen zimowy, więc nie musisz gromadzić tłuszczu na zimę. Przez cały sezon będziesz dostarczać organizmowi pożywienia. Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej nie jest zdrowa, ponieważ między innymi wytwarza substancje o działaniu prozapalnym. Pamiętaj, by nie przesadzić także w drugą stronę. Zbyt niski poziom i niedowaga są równie niezdrowe, z uwagi na towarzyszące temu braki w składniki odżywcze.

Warzywa i owoce to klucz do sukcesu. Co na odporność jak nie warzywa?! Warto zwrócić szczególną uwagę na te bogate w witaminę C i b-karoten. Jeśli chodzi o witaminę C w czołówce są np. natka pietruszki, papryka czerwona, brukselka, brokuły. B-karoten znajdziemy np. w: marchewce, natce pietruszki, jarmużu i szpinaku.  Nie bez powodu napisałam warzywa jako pierwsze. Bo o ile warzyw możemy jeść pełne miski każdego dnia, o tyle na owoce w bardzo dużych ilościach warto uważać (są bardziej kaloryczne i mają więcej cukru). Wśród owoców najwięcej witaminy C mają np.: czarne porzeczki, truskawki, kiwi, pomarańcza. Owoce z b-karotenem to np: morela, melon, brzoskwinia, śliwka. 

Kiszonki to must have w diecie. Mam wrażenie, że wśród młodych osób kiszonki nie są tak popularne jak w menu polskiej babci. Obcokrajowcy wręcz zachwycają się naszymi regionalnymi kiszonkami, nazywając je mianem “superfoods”. Kapusta, ogórki, czy buraki kiszone nikogo w Polsce nie dziwią, ale jedliście kiedyś np. pomidora, rzodkiewkę, szparagi, marchew, banana kiszone w solance albo kiszone cytryny w miodzie? 

Kiszonki powstają wskutek fermentacji, zawierają sporo bakterii mlekowych i są naturalnym probiotykiem. Wspierają one nasz układ trawienny, florę bakteryjną, regulują poziom cukru i cholesterolu. Są bombą witaminową (witamina C, E, K, witaminy z grupy B) i mineralną.

Jak być odpornym całe życie?

Co na odporność w dużym skrócie (bo można o tym kilka grubych książek napisać), to już wiesz z powyższego tekstu. A co na odporność by być odpornym przez całe życie? To proste, stosuj się do powyższych rad i pamiętaj, że Twój organizm to Twoja świątynia, więc nie niszcz jej. Zobaczysz po latach, że warto było.

Dużo zdrowia dla Was!




Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *